Lasek

kwi 27, 2018 przez

Szczyt ten wznosi się nad Jeleśnią (od zach.), Przyborowem (od pd.) i Koszarawą (od wsch.); opływa go z tych stron Koszarawa, opasując go wielkim łukiem w kształcie litery U. Z obszernych polan i pól uprawnych na szczycie — są tu nawet osiedla — roztacza się ciekawy i dość niespodziewany widok. Na pd. zach. grupa Lipowskiej i Romanki z dominującym szczytem Pilska; na pd. na tle granicznego pasma widać bliską Przyborówkę, nieco w lewo otwartą ku nam doi. Głuchą z Głuchaczkami i wystającą spoza granicy Priehybą (1055 m). Na pd. wsch. piętrzy się Mędralowa i oryginalnie skrócona stąd Babia Góra, a w lewo od niej Polica. Ku wsch. widać podchodzącą pod Klekociny doi. Bystrej i w lewo od niej Czerniawę Suchą oraz Lachów Groń. Pn. horyzont tworzą grzbiety Beskidu Małego, w których wyraźniej występuje Leskowiec na wsch. i Magurka nad Łodygowicami na zach. Wprost w kierunku zach. widnieje część Kotliny Żywieckiej i dalekie pasma Beskidu Śląskiego. Z Jeleśni. Bez znaków, ok. 1,5—2 g. Ze st. kol. idziemy szosą do centrum wsi, lecz nie dochodząc do rynku skręcamy w lewo w kierunku pot. Koszarawa, płynącego tu kilkoma odnogami. Przeszedłszy na prawy brzeg podchodzimy koło potoczku w górę na wsch. aż do osiedli na grzbiecie. Tu zbaczamy nieco w prawo i bardzo stromo wspinamy się na szczyt. Zejście do Przyborowa. Bez znaków, ok. 3A g. Ze szczytu 210 kierujemy się jego płaską częścią na pd. zach., po czym stromo w dół lasem i polanami na pd. i później na pd. zach. osiągając dolny kraniec wsi. (Od rynku w Jeleśni ok. 2 km.) Zejście do Koszarawy. Bez znaków, ok. 1/2 g. Ze szczytu schodzimy stromo na wsch. lasem, polankami i wśród pól, osią- 211 gając wieś w pobliżu kościoła.