Z Porąbki przez Żar

kwi 30, 2018 przez

Zn. czerwone, ok. 3,75—4g. Od zapory podchodzimy na pd. dość stromym młodym lasem obok-osiedla, a następnie za kierunkiem grzbietu ku pd. wsch. polanami, pokonawszy od dna doliny ok. 450 m wychodzimy na Żar. Znajduje się tu znane szybowisko i zabudowania oraz st. tur. w domu Franciszki Lotek (20 MN w lecie, 9 w zimie). Piękny stąd widok na pd. na otoczoną wieńcem gór Kotlinę Żywiecką, na J. Międzybrodzkie i pnącą się pod nami doi. Isepnicy, z opadającymi na pd. zach. grzbietem Cisownika i Jaworzyny. Z Żaru nagim grzbietem kierujemy się na wsch., podchodząc na wyższą o 100 m Kiczerę (831 m) z ładnym osiedlem na pd. stoku, opadającym ku Isepnicy; następnie obniżamy się nieco w prawo w szeroką Przeł. Isepnicką (698 m), przez którą wiedzie ścieżka z doi. Wielkiej Puszczy do doi. Isepnicy i przez Międzybrodzie Żywieckie do Czernichowa. Z przełęczy wspinamy się stromo na niewielkie siodełko w grzbiecie a z niego nieznacznie w prawo przez polankę na szczyt Przysłopu (853 m). Schodzimy z niego na siodło przed następnym zalesionym wzniesieniem Cisownikiem (893 m). Ze siodła najpierw krótko na pd. wsch., a następnie przy rozgałęzieniu ścieżek (ok. 1 g. odgałęziają się tu zn. niebieskie nr 250) skręcamy w lewo na pn. wsch. i obchodzimy szczyt Cisownika. Następnie podchodzimy łagodnie bukowym lasem na Wielką Górę (879 m), z której stromo w dół na polankę w siodełku i — w dalszym ciągu na wsch. — lasem, obniżając się nieco mijamy gajówkę i wkrótce dochodzimy do st. tur. PTTK w pobliżu drogi kocierskiej.