Hrobacza Łąka

kwi 30, 2018 przez

Szczyt znany jest z pięknego widoku na J. Międzybrodzkie i Kotlinę Żywiecką, a poprzez pd. wylot przełomu Soły na Babią Górę, Pilsko i inne szczyty Beskidu Żywieckiego. Na bliższym planie Magurka i Czupel, a w lewo ku wsch. ponad J. Międzybrodziom podnoszące się grzbiety Beskidu Małego z Kościelcem, Jaworzyną, Żarem (na bliższym planie) i Wielkim Cisownikiem. Ze Straconki. Zn. czerwone, ok. 2 g. Z przyst. aut. MKS 241 kierujemy się drogą ku pn., po czym skręcamy polami na pn. wsch. i podchodzimy grzbietem na Gaiki (803 m). Na szczycie spotykamy zn. niebieskie (nr 242), które dochodzą z lewej strony. Idziemy grzbietem na wsch. wspólnie z nimi, po czym, gdy one po kilkuset metrach na niewielkim siodełku skręcają w prawo w dół, my nadal na wsch. dochodzimy prawie poziomym grzbietem do niewielkiego siodełka tuż przed Groniczkami. Tu odgałęziają się od naszego szlaku zn. zielone (nr 246), schodzące w prawo przez Nowy Świat do Międzybrodzia Bialskiego. Skręcamy w lewo na pn. i wychodzimy na Groniczki (824 m), a z nich na nieco wyższą Wróblowicę (839 m), zw. czasem Trzema Kopcami. Schodzimy z niej stromo na przeł. U Panienki-(741 m), zw. tak od stojącej tu kapliczki. Od pn. dołączają tu zn. żółte z Kóz (nr 243) i przecinając się z naszymi schodzą w doi. Soły. Z przełęczy podchodzimy ku pn. wsch. na szczyt Hrobaczej Łąki (830 m). Na jej pd. stoku rozległa widokowa hala ze st. tur. w domu Zofii Dorzak (20 MN).Z Bielska-Białej przez Lipnik i Gaiki. Zn. niebieskie, ok. 2,5 3—3,25 g. Od kościoła w Białej kierujemy się ul. Lipnicką do Lipnika (ok. 4lA km), gdzie pod lasem u stóp Gaików znajduje się leśniczówka. Od niej ładny widok na leżące w dole Bielsko-Białą, otoczone od pd. lesistymi wyniosłościami grupy Klimczoka. Teraz skręcamy w prawo i łagodnie podchodzimy stokiem Gaików. Po drodze potoczek, a dalej ruiny amfiteatru. Następnie stromymi serpentynami na szczyt, gdzie spotykamy zn. czerwone. Stąd na szczyt Hrobaczej Łąki za zn. czerwonymi (nr 241, ok. 1 g.). 1. Z Kóz. Zn. żółte, ok. 2—2!4 g.* Ze st. kol. dostajemy się na pd. o ok kościoła do środka wsi, przecinamy szosę Bielsko- Biała —• Kęty i kiefujemy się w stronę skraju lasów u podnóża grzbietu. Droga leśna pnie się teraz stromo, po czym ostrym zakrętem wyprowadza już łagodniej na przeł. U Panienki, gdzie spotykamy zn. czerwone (nr 241) i nimi w lewo na szczyt. 2. Z Hrobaczej Łąki do zapory w Porąbce. Zn. czerwone, ok. 1,5 g. Ze szczytu schodzimy na pn. wsch. za kierunkiem grzbietu, który skręca następnie łukiem na pd. wsch. okalając boczną dolinkę Żarnćwki Małej. Obniżamy się, mijając stromo opadający na pd. Bujakowski Groó (749 m) i Zasolnicę (567 m) i schodzimy do szosy i przyst. PKS Zarnówka Mała w pobliżu zapory. 3. Z Hrobaczej Łąki do zapory w Porąbce. Zn. żółte, ok. 1,5 g. Ze szczytu obniżamy się na pd. wsch. halą aż do lasu, po czym dość stromą leśną drogą na pd. aż do wyjścia z lasu na pola. Zjawiają się tu osiedla należące do Międzybrodzia Kobiernickiego. W dalszym ciągu kierujemy się do wylotu doi. Zarnówki Wielkiej i przyst. aut. Zarnówka. 4. Z Hrobaczej Łąki do Międzybrodzia Bialskiego przez Nowy Świat. Zn. czerwone, później zielone, ok. 2 g.* Ze szczytu za zn. czerwonymi (nr 241) na pd. zach. do przeł. U Panienki, a następnie na Groniczki i do odgałęzienia w lewo w niewielkim siodełku zn. zielonych. Tu skręcamy w lewo w dół na wsch., później w lesie na pd. wsch. grzbietem (po lewej stronie doi. Wielkiej Zarnówki, po prawej doi. Ponikwi) na przełączkę. Poza nią ciągnie się bezleśny grzbiet Nowego Świata (670m), opadający do Międzybrodzia Bialskiego, nad J. Międzybrodzkim. Grzbietem tym obok osiedla do wylotu doi. Ponikwi i przyst. PKS w Międzybrodziu. 5. Przejście z Kóz do zapory w Porąbce. Zn. niebieskie, ok. 2 g. Ze st. kol. przechodzimy w lewo, a następnie w prawo do szosy Bielsko-Biała — Kęty, przekraczamy ją i łagodnie kierujemy się w górę na pd. wsch. w stronę ciemniejącego masywu Hrobaczej Łąki. Ścieżka trawersuje — najpierw polami, później lasem i wyrębami — jej stoki, a następnie stoki Bujakowskiego Gronia i owija się wokół Zasolnicy. Po drodze piękne widoki na równiny, na których widać Kęty i inne miejscowości. Ku wsch. spadziste stoki Palenicy i wnętrze doi. Wielkiej Puszczy z Porąbką u jej wylotu. Ścieżka nasza obniża się ku pn. krańcowi przełomu Soły i zaporze.